måndag 15 oktober 2007

Jesus, Guds son?

Gerd Theissen skriver i sin bok "The historical Jesus" att Jesus inte såg sig själv som Guds son. Theissien menar att det var de första kristna som efter påsken gav Jesus den titeln. Theissen nämner här Jesu ord till "mannen som ägde mycket" (Mark 10:18). Där står det:
Jesus svarade: "Varför kallar du mig god? Ingen är God utom Gud."
Vad Theissen glömmer är att Jesus ofta använde frågor för att få fram en poeng. I Matt 16:15 frågar han lärjungarna:
"Och ni, vem säger ni att jag är?"
Att Petrus här svarar "du är Messias, den levande Gudens son". är en annan historia som jag inte vill gå in på just nu. Min fråga är: Vad är det som säger att inte Jesus ställer en liknande retorisk fråga i Markus evangelium? Är det inte rimligt att anta att meningen bakom hans fråga till den rike mannen är att Han naturligtvis är Guds son och ett med Fadern? Det är i alla fall min bestämda mening.

2 kommentarer:

Anders Branderud sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders Branderud sa...

Hej, jag läste din kommentar på en blogg!

Om du vill läsa om Ribi Yehoshuas grav och vad arkeologerna säger, så kan du läsa mer här:

http://bloganders.blogspot.com/2008/01/skedde-det-en-fysisk-uppstndelse-av.html

Vänliga hälsningar
Anders Branderud